Obserwatorzy

sobota, 25 sierpnia 2012

Dlaczego "karpik" śpi?

A jednak o niej napiszę! Zarzekałam się, że nie..., że już wiele razy na blogach u innych gościła, że pospolita... a jednak... Muszę o niej napisać, ponieważ ujęła mnie swoją delikatnością-  Cypria - piżamowa Barbie. Drugi powód, to stwierdzenie blogowiczów, że lalka, cały czas śpi, bo ich zdaniem stara farba już nie działa. Postanowiłam wyjaśnić sprawę i odpowiedzieć na tytułowe pytanie posta.

tak wygląda po 10 minutach pobytu w zamrażarce
lalka ma spoconą buźkę, bo dla potrzeb posta została włożona do zamrażarki i obudzona
tak wygląda po paru godzinach pobytu w zamrażarce:
śniętą każdy widział, a obudzoną w realu ciężko spotkać =)
Jeszcze ostrzeżenie naukowe:  lepiej zbyt często nie zamykać Cyprii w zamrażarce, bo guma ulegnie zniszczeniu pod wpływem mrozu.
 Przeczytałam wpisy blogowiczów na jej temat: wiedziałam jak wygląda bez piżamki, poczytałam komentarze- że niby "śnięta ryba", "karpik" i "przerażająca", "demoniczna". Jednak nic mnie nie odstraszyło. Na allegro znalazłam ją przypadkowo. Pochodzi od osoby, która lalki lubi. Po wyjęciu z koperty pachniała pięknie. Aczkolwiek nic nie przebije przyjemnego cukierkowego zapachu motylicy fioletowej od Królika R.
Zanim napiszę o lalce przyznam się teraz do czegoś- uwielbiam przeprowadzać nieszkodliwe, absolutnie bezinwazyjne eksperymenty na ludziach, zwierzętach i lalkach: na przykład testowałam inteligencję mojego kota Burgrabiego (no cóż, tak to jest, gdy ogląda się "Janosika", a osobowość kota idealnie pasuje to tej postaci): pokazywałam mu zabawkową myszkę, wrzucałam do pudełka, potrząsałam opakowaniem i włączałam stoper, żeby dowiedzieć się za ile czasu otworzy pudełko i wyjmie myszkę. Był szybki- aktualny rekord 25 sekund, a zaczynał od minuty. 

Swego czasu kupiłam sobie pierścionek termoczuły, i oczywiście on też był obiektem eksperymentów: od trzymania w lodówce, po topienie go w garnku z wrzącą wodą. I właśnie ten pierścionek pozwolił mi domyślić się, dlaczego "karpik" śpi. Farba jest termoczuła i w określonych temperaturach przybiera stosowne barwy. Zatem jeśli mamy powyżej 20 stopni lalka będzie karpikiem i tyle. Żadne tam teksty w stylu "nie działa", "zepsuta" i inne takie tłumaczenia. Fakty naukowe są niezaprzeczalne. W lecie, w cieple lalka śpi, a w zimie, na zimnie nie zaśnie. 


Muszę jeszcze tylko wybadać w jakiej temperaturze się budzi. Ale aktualnie nie mam na to czasu. Zatem w wolnej chwili uzupełnię wpis.

To był eksperyment fizyczny, ale popełniłam też na lalce eksperyment chemiczny. Włosy miała szare,

doczytałam kiedyś na jakiś blogu, że właściciel/ka wyprał/a lalkę w pralce. "Karpika" nie trzeba było prać, bo był czysty, wymyłam jej tylko włosy i papućki w Vanish'owym wybielaczu. Bardzo uważałam, żeby nie dostał się jej do oczek. Potem płyn do prania wełny i odżywka.  Teraz "karpik" ma jasne blond włoski. 


Przemyślenia filozoficzne: "karpik" jest jedną z najciekawszych i najmniej sexy lalek Mattela. Równocześnie jedną z tych, która u mnie budzi najcieplejsze uczucia. Ubrana od stóp, a raczej papućków po szyję w piżamę, przypomina małą dziewczynkę. Siada też tak dziewczęco, a nie kobieco. 


Gdybym była dzieckiem, bawiłabym się nią z prawdziwą przyjemnością. Bardzo się cieszę, że ją mam.  Wypada, żeby lalka miała jakieś imię- najlepiej kojarzące się z karpiem, zwanym po łacinie Cyprinus carpio, zatem będzie Cypria. Nie wiem czy łanie, czy brzydko, ale tak ją nazywam. 

Oczywiście planuje uszycie jej kilku piżamek w innym niż niebieski kolorze, bo jakoś tak niebieski nigdy nie był moim ulubionym. Od razu mówię, że nie planuje też różowych, no chyba, że jakieś detale ;)

10 komentarzy:

  1. Jakiś czas temu gdy moja córka rosła sobie jeszcze w brzuszku, dostałam tą lalkę na wyprawkę dla niej, miała służyć jako przytulanka. Niestety zaginęła gdzieś podczas przeprowadzki a szkoda, mam nadzieję że kiedyś się znajdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oby się znalazła, takim lub innym sposobem- bo da się lubić

      Usuń
  2. Oczywiście, że da się lubić! Pamiętam jak wzdychałam do tej lalki jeszcze w dzieciństwie wlepiając oczka w gazetki Barbie :) I dalej uważam, że jest urocza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. świetnie, że tak myślisz,
      dużo lalkarzy nazywa ją karpiem i wcale im się nie podoba

      Usuń
  3. Bardzo ciekawa lalka, ale jako dziecko, to chyba nie chciałabym jej mieć. Ja musiałam wciąż przebierać, zmieniać stroje i butki. W przypadku przytulanki, byłoby trudno. Widziałam gdzieś kiedyś Midge i Teresę z tej serii też bardzo ładne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja sobie tak myślę, że ona jest podobna do lelek typu Tilda i można ją przebierać, ale w piżamki =)

      Usuń
  4. A wiesz, imię Cypria skojarzyło mi się z Cyprida, taki przydomek miała Afrodyta z racji swojej świątyni na Cyprze, gdzie się podobno urodziła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z moją właśnie jest odwrotnie. Cały czas by chciała ślipka mieć otwarte :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a co się dzieje, gdy kładziesz ja w cieplejszym miejscu? też nie zaśnie?

      Usuń
  6. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń